Wydanie nr 89/2024, Piątek 29.03.2024
imieniny: pokaż (5 imion)Wiktoryn, Marek, Eustazy, Czcirad, Cyryl
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Radni odrzucili wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Jantar. XXXIV sesja Rady Gminy Stegna. Zobacz pełne wideo nagranie - 28.09.2017

Radni odrzucili wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w sprawie miejscowego… fot. wikimedia.org
XXXIV sesja Rady Gminy Stegna, odbyła się 28 września 2017 r. w Domu Ludowym w Rybinie. Zapraszamy państwa na pełne wideo nagranie.

Proponowany porządek obrad obejmował:

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Wybór sekretarza obrad.
3. Zatwierdzenie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołów z XXXII i XXXIII Sesji Rady Gminy.
5. Interpelacje i zapytania Radnych.
6. Informacje Wójta o pracy w okresie między sesjami.
7. Informacja Przewodniczącej Rady oraz Przewodniczących Komisji Stałych Rady Gminy o pracy miedzy sesjami.
8. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Stegnie za 2016 rok.
9. Informacja o zrealizowanych inwestycjach w roku 2016.
10. Informacja o pozyskanych środkach pozabudżetowych w roku 2016.
11. Informacja o przebiegu budżetu za I półrocze 2017 r.
12. Podjęcie uchwał w sprawie:
 

12.1. wyrażenia zgody na odpłatne nabycie nieruchomości gruntowej niezabudowanej o nr 784/5 położonej w miejscowości Stegna przeznaczonej pod poszerzenie drogi gminnej - ul. Polnej;
12.2. wyrażenia zgody na przyjęcie w drodze darowizny działki nr 246/1 położonej w miejscowości Mikoszewo;

12.3. wskazania wstępnego miejsca lokalizacji przystanków komunikacyjnych w ciągu drogi powiatowej nr 2328G Mikoszewo – Drewnica – Dworek w miejscowości Żuławki;
12.4. wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości stanowiących własność Gminy Stegna;
12.5. przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu działek nr 111/1, 111/2, 207/7, 207/8, 207/9 oraz części działki nr 207/10 w miejscowości Jantar;
12.6. przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu działek nr 214/3, 214/4, 639 w miejscowości Jantar;
12.7. odmowy uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa;
12.8. zmiany uchwały w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposoby i trybu sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanymi, dokonywania w nich zmian i ich zatwierdzania;
12.9. zmian budżetu Gminy Stegna na rok 2017;
12.10. zmiany uchwały Nr XXVII/208/2016 Rady Gminy Stegna z dnia 15 grudnia 2016 w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Stegna na lata 2017-2030.
 

13. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
14. Wolne wnioski i informacje.

 

Info : http://www.bip.stegna.pl

UCHWAŁA RADY GMINY STEGNA

 

w sprawie odmowy uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa

 

 

Na podstawie art. 101 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 20 16 r. poz. 446, 1579, 1948, z 2017, poz. 730 i 935) Rada Gminy uchwala, co następuje:

 

§ 1.

 

Odmawia uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa uchwałą nr XLIII/438/2014 z dnia 12 czerwca 2014 r., w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Jantar (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego poz. 2448 z dnia 18.07.2014 r.) wniesionego w dniu 13.07.2017 r., przez pełnomocnika właścicieli nieruchomości stanowiącej działkę nr 519 obręb Jantar, gmina Stegna.

 

§ 2.

 

Przyczyny odmowy uwzględnienia wezwania wskazane są w uzasadnieniu do niniejszej uchwały stanowiącym jej integralną część.

 

§ 3.

 

Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady do poinformowania wnoszącego wezwanie do usunięcia naruszenia prawa o sposobie jego rozpatrzenia.

 

§ 4.

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Uzasadnienie

 

Uzasadniając odmowę uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa uchwałą nr XLIII/438/2014 z dnia 12 czerwca 2014 r., w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Jantar (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego poz. 2448 z dnia 18.07.2014 r.) nie można zgodzić się z:

 

1. wnioskiem o zmianę przepisów powyższej uchwały Rady Gminy Stegna, karty terenu 15Z w zakresie:

 

1)części 3 „ Przeznaczenie i funkcje terenu”, pkt 1 i 2 – polegająca na dopuszczeniu w treści przepisów pkt 1 i 2 funkcji rekreacyjnej terenu z możliwością zabudowy typu domki campingowe;

 

2)części 4 „ Zasady kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu”, lit. a-f – polegająca na określeniu w treści przepisów lit. a-f zasad umożliwiających zabudowę typu domki campingowe;

 

3)część 6 „Zasady dotyczące systemów komunikacji i infrastruktury technicznej” lit. c, d, f-i- polegająca na określeniu w treści przepisów lit. c, d, oraz f-i zasad umożliwiających wykorzystanie terenu zgodnie z funkcją rekreacyjną połączoną z zabudową typu domki campingowe;

 

4)część 8 „ Sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie na podstawie odrębnych przepisów”, lit. b – polegającą na uchyleniu w całości treści zawartej w przepisie lit. b.

 

  1. stwierdzeniem nadmiernego i nieuzasadnionego ograniczania prawa własności właścicieli nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków nr 519 w obrębie Jantar.

 

Należy stwierdzić, że uwzględnienie wnioskowanej zmiany przepisów uchwały będącej przedmiotem wezwania doprowadziłoby do niezgodności z polityką przestrzenną wyrażoną w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Stegna zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy nr XL/397/2010 z dnia 20 Lipca 2010 r., w którym przedmiotowy teren zlokalizowany jest w Strefie 3 (Północna Strefa Żuławska). W kierunkach zagospodarowania dla przedmiotowej Strefy ustalono utworzenie projektowanych form ochrony przyrody użytków ekologicznych: „Stegnieńskie Nenufary”, „Junoszyńskie Starorzecze”, „Jantarowe Oczko”.

 

Na załączniku graficznym 1A rysunek zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Stegna przedmiotowy teren stanowi tereny rolnicze i został wskazany, jako projektowany użytek ekologiczny. Wprowadzenie wnioskowanych zmian stanowić będzie naruszeniem art. 20 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz.647 ze zm.), gdyż wnioskowane zmiany naruszają ustalenia Studium, które zgodnie z art. 9 ust. 4 przywołanej ustawy są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

 

Obowiązujący miejscowy plan jest trzecią edycją zmiany planu, w którym dla przedmiotowego terenu nieruchomości zostało określone przeznaczenie terenu, jako użytek ekologiczny „jantarowe oczko”.

 

W uchwale nr XXVII/200/905 Rady Gminy Stegna z dnia 30.03.2005 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Jantar, przedmiotowy teren znajdował się w terenie elementarnym oznaczonym na rysunku planu, jako 23.Zs (teren użytku ekologicznego).

 

W uchwale nr V/25/2011 z dnia 23 lutego 2011 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Jantar przedmiotowy teren znajdował się w terenie elementarnym oznaczonym na rysunku planu, jako 15Z (tereny zieleni, użytek ekologiczny „jantarowe oczko”).

 

Również w uchwale nr XLIII/438/2014 z dnia 12 czerwca 2014 r., w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Jantar przedmiotowy teren został wskazany, jako tereny zieleni, użytek ekologiczny „jantarowe oczko”.

 

Obecnie brak jest uchwały Rady Gminy Stegna ustanawiającej użytek ekologiczny „Jantarowe Oczko”.

 

Prace nad ustanowieniem tego terenu obszarem chronionym - użytkiem ekologicznym ze względu na występujące na jego obszarze wybitne walory przyrodnicze trwają od 1996 r. Użytek ekologiczny „Jantarowe Oczko” został ujęty w Planie Ochrony Parku Krajobrazowego „Mierzeja Wiślana”, gdzie w rozdziale 2. Projektowane użytki ekologiczne postuluje się w Parku Krajobrazowym „Mierzeja Wiślana” utworzenie użytku ekologicznego i wprowadzenie zasad ochrony.

 

Użytek ekologiczny „Jantarowe Oczko” ma na celu zachowanie roślinności wodno-szuwarowej towarzyszącej śródpolnym zbiornikom wodnym.

 

 Również w materiałach wydawanych przez Wojewódzką Komisję Ochrony Przyrody w Gdańsku, Wojewódzki Konserwator Przyrody pt. Materiał do monografii przyrodniczej regionu Gdańskiego, Tom 7, Park Krajobrazowy „ Mierzeja Wiślana, praca zbiorowa pod red. Elżbiety Gerstmannowej, Wyd. Gdańskie 2001 r., wskazuje się przedmiotowy teren, jako obszar do ochrony.

 

Gmina Stegna zamierza na przedmiotowym terenie ustanowić użytek ekologiczny „Jantarowe Oczko”, po przeprowadzeniu ponownej inwentaryzacji przyrodniczej i przeprowadzeniu procedury przewidzianej w przepisach prawa.

 

Wprowadzenie wnioskowanej zabudowy na przedmiotowym terenie skutkowało będzie utratą wartości przyrodniczej terenu, jak również zniszczeniem cennych przyrodniczo siedlisk zwierząt i roślin, których prawdopodobnie nie da się już odtworzyć. Ponadto wnioskowana zabudowa w żaden sposób nie wpisuje się w standardy urbanistyczne przyjęte dla miejscowości Jantar.

 

Odnosząc się do nadmiernego i nieuzasadnionego ograniczania prawa własności właścicieli nieruchomości podkreślić należy, że na mocy art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym gminie przysługuje władztwo planistyczne, co oznacza, iż do zadań własnych gminy należy prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

 

Zgodnie z art. 21 Konstytucji RP oraz art. 140 Kodeksu Cywilnego właściciel rzeczy korzysta z niej

 

z wyłączeniem innych osób zgodnie z jej społeczno-gospodarczym przeznaczeniem i zasadami współżycia społecznego, z tym, że przy wykonywaniu własności jest ograniczony treścią przepisów szczególnych, a prawo własności nie jest prawem bezwzględnym. Doznaje ono w określonych sytuacjach ograniczeń. Dopuszcza je Konstytucja RP w art. 64 ust. 3 stanowiąc, że własność może być ograniczona, przy czym tylko w drodze ustawy i tylko w takim zakresie, w jakim nie narusza istoty prawa własności, a więc z poszanowaniem zasady proporcjonalności, tj. zakazem nadmiernej w stosunku do chronionej wartości ingerencji w sferę praw i wolności jednostki. Takimi przepisami ustawowymi dającymi podstawę do ograniczenia prawa własności są m.in. regulacje zawarte w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym upoważniające organ stanowiący gminy do uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

 

Biorąc pod uwagę charakter żądania wysuwanego przez stronę, jak również mając na względzie okoliczności faktyczne i prawne przedmiotowej sprawy należy jednoznacznie stwierdzić, że zarzuty podnoszone w wezwaniu nie zasługują na uwzględnienie.

Piotr Wąsowicz
Przejdź do komentarzy

 

 

Załączone pliki do pobrania (1)

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Stegna


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.