Wydanie nr 22/2019, Wtorek 22.01.2019
imieniny: pokaż (8 imion)Uriel, Anastazy, Dorian, Gaudencjusz, Gaudenty, Dobromysł, Wincenty, Jutrogost
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl
Internet Światłowodowy i Kablówka 3 Generacji w Malborku
Telewizja HD + Internet Światłowodowy Kablówka 3 Generacji. Malbork + Nowy Dwór Gdański

Przekop Mierzei Wiślanej: Urząd Morski złożył wniosek o pozwolenie wodno-prawne.

Przekop Mierzei Wiślanej: Urząd Morski złożył wniosek o pozwolenie wodno-prawne. fot. MGMiŻŚ
„Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”- jest to inwestycja celu publicznego, polegająca na budowie ogólnodostępnej drogi wodnej. Prowadzona jest na podstawie Uchwały nr 57/2016 Rady Ministrów z dnia 24 maja 2016 roku w sprawie ustanowienia programu wieloletniego

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o następujących parametrach morskich: zanurzeniu do 4-4,5 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

5 grudnia 2018 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – lokalizacja Nowy Świat.

Następnym krokiem, który czeka Urząd Morski w Gdyni jest uzyskanie pozwolenia wodno-prawnego. Wniosek o jego wydanie został złożony 13.12.br. do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Po jego wydaniu złożymy wniosek o zezwolenia na realizację inwestycji do Wojewody Pomorskiego – zgodnie z procedurą przewidzianą w ustawie z 24 lutego 2017 roku o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Przewidywany czas uzyskania tego dokumentu nastąpi na początku przyszłego roku. W chwili obecnej projektanci uzupełniają projekt budowlany i wykonawczy o zalecenia z decyzji środowiskowej.

Równoległe prowadzone są prace nad ogłoszeniem przetargu, który, pomimo iż ogłoszony wcześniej, otwarty zostanie dopiero po uzyskaniu wszelkich niezbędnych do realizacji inwestycji dokumentów. Projekt planujemy ogłosić w 3 przetargach: pierwszy,  najprawdopodobniej jeszcze w tym miesiącu, na wykonanie samego przekopu przez Mierzeję wraz ze śluzą i portem zewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym; drugi, w pierwszej połowie 2019 roku, na prace na rzece Elbląg polegające na obudowie brzegów oraz robotach czerpalne; i na końcu trzeci, na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym – w zależności od stanu zaawansowania budowy wyspy ma to nastąpić to za około półtora do dwóch lat.

Nadal trwają badania geologiczne i opracowywanie dokumentacji geologicznej w obszarze kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Prace te polegają na poszukiwaniu i rozpoznawaniu złóż bursztynu. Zakończono natomiast  badania  ferromagnetyczne na wodach Zalewu Wiślanego – na trasie planowanego toru podejściowego do Portu Elbląg.  Polegały one na zlokalizowaniu obiektów metalowych, takich jak np. potencjalne niewybuchy i inne pozostałości wojenne. 17 grudnia br. zakończono przyjmowanie ofert na zamówienia publiczne na Wykonanie rozpoznania saperskiego obszaru lądowego wraz z raportem dla potrzeb realizacji przedsięwzięcia „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.

W związku z tym, iż w drugiej połowie 2019 roku Urząd Morski chiałby wprowadzić ykonawcę na budowę, jeszcze w tym sezonie pozalęgowym, tj. do końca lutego 2019 roku, przewidywane jest rozpoczęcie  wycinki drzew  - przede wszystkim pod plac budowy i miejsce składowanie drewna.

Info: Urząd Morski w Gdyni.

 

Katarzyna De Guzman

 

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.