Wydanie nr 65/2021, Sobota 6.03.2021
imieniny: pokaż (8 imion)Eugenia, Róża, Jordana, Koleta, Frydolin, Wiktor, Jordan, Będzimysł
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Przekop Mierzei Wiślanej – jak bumerang cały czas wraca.

  • Wydanie nr 65/2021
  • 14 lutego 2019, 09:31
  • Redakcja
  • Wiadomości
  • 10 komentarzy
Przekop Mierzei Wiślanej – jak bumerang cały czas wraca. fot. Falsterbo Kanalen en mulen dag i Juli
Sprawa przekopu Mierzei Wiślanej była jednym z głównych tematów ubiegłego roku w lokalnych i ogólnopolskich mediach. Pomimo wbicia symbolicznego słupka, które miało miejsce 16 października 2018 r. w Nowym Świecie koło Kątów Rybackich, a także podpisania decyzji środowiskowej dla tego przedsięwzięcia 5 grudnia 2018 r. - nadal budzi wiele kontrowersji wśród wielu samorządowców województwa pomorskiego.

Od samego początku dyskusji na temat konieczności przekopu Mierzei Wiślanej, Samorząd Województwa Pomorskiego sprzeciwia się temu pomysłowi. Zwraca uwagę, że rząd nadal nie rozwiał wątpliwości w związku z oddziaływaniem inwestycji na środowisko. Dwa dni temu na swoim fan page przedstawił fakty i mity dotyczące spornego przekopu.

Mity i fakty o przekopie Mierzei Wiślanej.

Zdaniem pomorskich samorządowców, mitem trzeba określić przekop, który postrzegany jest ekonomicznym rozwojem Elbląga i całego regionu. Urzędnicy wskazują, że elbląski port nie będzie w stanie osiągnąć poziomu przeładunku równego portowi w Gdyni.

Wojewódzki samorząd podkreśla, że do gdyńskiego portu zawijają największe oceaniczne statki, których zanurzenie wynosi nawet 15 m. Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej do portu w Elblągu będą mogły wpływać jedynie jednostki o długości 100 m i szerokości 20 m oraz o zanurzeniu do 4 m. Parametry wskazują jednoznacznie na żeglugę śródlądową.

Co dalej z portem w Elblągu?

W opinii wojewódzkich samorządowców faktem jest, że port elbląski obecnie skupia się przede wszystkim na współpracy z portami z obwodu kaliningradzkiego i głównie trafia do niego rosyjski węgiel. Zaznaczają, że do tej pory nie dokonano żadnej analizy, która określiłaby kto i co mógłby transportować za pośrednictwem elbląskiego portu.

Samorząd Województwa Pomorskiego zwraca uwagę również na to, że rząd nie deklaruje wsparcia finansowego na rozbudowę portu w Elblągu, a także połączeń kolejowych i drogowych z miasta.

To jeszcze nie koniec.

Batalia o przekop wciąż trwa. W styczniu tego roku Polskę obiegła informacja, że Komisja Europejska ma wątpliwości, co do decyzji środowiskowej, która przychyla się pozytywnie do przekopu. W związku z tym, KE tymczasowo wstrzymała trwające na Mierzei roboty budowlane do momentu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości.

Podobne rozwiązanie funkcjonuje w Szwecji od ponad 50 lat.

Na jednym z elbląskich portali internetowych znaleźliśmy informację wskazującą, że w południowej Szwecji ponad 50 lat temu wykonano podobny kanał do tego, jaki ma powstać po przekopie Mierzei Wiślanej.

Kanał Falsterbo znajduje się w południowo – zachodniej części Skanii – szwedzkiej prowincji położonej nad Bałtykiem i cieśniną Sund. Łączy on cieśninę Sund z Morzem Bałtyckim, przecinając półwysep Falsterbo, dzięki czemu skrócony został dystans dzielący Bałtyk z miejscowościami znajdującymi się w zachodniej Skanii.

Poniżej film o kanale Falsterbo w Szwecji pt. „Falsterbo Kanalen en mulen dag i Juli”.

Redakcja
Przejdź do komentarzy

 

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (10)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.

 
***** ***
***** *** 26.01.2021, 20:00
ZLODZIEJSTWO PISOWSKIE A POLACZKI JESCZE KLASZCZA NAROD DEBILI
Edward
Edward 24.05.2020, 12:22
Przede wszystkim głębokość przekopu to 5,0 m, a płynąć tędy będą mogły jednostki o zanurzeniu do 4,5 m, a nie jak błędnie pokazano do 4,0 m. Przez ten kanał i aż do Elbląga będą w stanie wpłynąć statki o wielkości takiej, jak ORP "Ślązak" (Dane taktyczno-techniczne : Wyporność pełna: 2200 ton, długość - 95,37 metra, szerokość -13,3 metra zanurzenie -4,4 metra .
"Ślązak" to pełnomorska korweta. Proszę przestać pisać nieprawdę bo pogrążacie się w odmętach zajadłej antypolskości !!!
Gosc
Gosc 13.01.2020, 22:06
Czyżby wiadomości z niemieckiej prasy?
Kpt.żgl.wlk.
Kpt.żgl.wlk. 20.02.2019, 14:52
Przekop jako droga dla współczesnych statków morskich? Przy założeniach o 4,5m maksymalnego zanurzenia i 100m maksymalnej długości? Toż to dziecinada, ekonomiczna bzdura...
-------
Przekop dostosowany do potrzeb ruchu turystycznego? Może i miałby sens, jako wyjście z przekopowego klinczu, w którym upadający rząd PiS zostawi swoich następców... Choć w żaden cudowny wpływ przekopu na wzrost liczby turystów - i tak nie wierzę...
-------
Jedno jest pewne - ograniczając przekopową ściemę do parametrów dostosowanych do potrzeb jednostek turystycznych i wycieczkowych - można obciąć jakieś 3/4 kosztów.
Co równie ważne - można uniknąć horrendalnych corocznych kosztów stałych - na utrzymywanie zbędnej infrastruktury.
Ograniczenie przekopu do wielkości wystarczającej dla ruchu turystycznego spowoduje, że zbędne byłoby pogłębianie kilkunastu km torów wodnych przez cały Zalew i niepotrzebna byłaby gruntowna przebudowa kilkunastu km rzeki Elbląg. Zbędne byłoby też pogłębianie i przygotowanie kotwicowisk, zbędne rozbudowane oznakowanie nawigacyjne, niepotrzebna służba VTS i nadzór radarowy, słuzba pilotowa, etc. Zbędny byłby też zakup lodołamaczy, bezsensowna byłaby przebudowa nabrzeży przeładunkowych tzw. "portu morskiego" w Elblągu, niepotrzebna byłaby budowa obrotnic dla statków, przebudowa dróg dojazdowych do tzw. "portu morskiego", budowa nieistniejących dziś bocznic kolejowych, itd, itp...
Bo to wszystko są koszty "przekopu" - i jednocześnie inwestycje kompletnie zbędne dla jachtów, motorówek i stateczków wycieczkowych. A przecież inne statki niż turystyczna drobnica nigdy tam w sensownej, zamykającej bilans przekopu liczbie nie przypłyną...
KOPAĆ PŁYWAĆ
KOPAĆ PŁYWAĆ 19.02.2019, 01:41
O Boże, mam nadzieję, że w wyciętych drzewach nie było żadnego biednego kornika! ;(